Acum 2-3 ani
de zile multi ziaristi erau preocupati de faptul ca presa scrisa a inceput sa isi
piarda din importanta prin aparitia unui nou fel de ziar si anume „ziarul in
format electronic” (numit de internauti „ziar pe Net” sau „ziar online”).
La inceput fiecare
ziar scris important si-a facut si o varianta online, iar cele doua forme au
coexistat, dar incet unele ziare tiparite pe hartie au disparut, ramanand
disponibila doar varianta online. Asta i-a facut pe unii specialisti sa creada
ca in urma disparitiei unor ziare cele ramase isi vor creste tirajul si vor
prospera, dar nu a fost deloc asa. Cele care au rezistat in forma clasica,
tiparita, si-au pierdut treptat si ele din tiraje ai automat si din venituri.
Motivul scaderii veniturilor ziarelor tiparite este evident: scaderea tirajului
a condus la scaderea veniturilor din vanzarea propriu-zisa si in acelasi timp a
facut ca multe firme si institutii sa prefere alte cai de promovare in locul
publicitatii clasice in ziare. Si uite asa, dupa ce aproximativ 150 de ani
ziarul tiparit a fost una din principalele cai de promovare a afacerilor a
venit si momentul in care ziarul classic sa dispara din centru atentiei
firmelor si agentiilor de publicitate.
Aproximativ
din anul 2010 ziarele online au luat un puternic avant si o buna parte din
reclama s-a mutat in mediul electronic. Totul mergea bine si toti analistii
considerau ca viitorul este al publicatiilor online si ca acestea vor aduce tot
mai multi bani, dar iata ca in 2012 apar primele semnale de ingrijorare. Potrivit
unei analize Reuters, in primul trimestru, veniturile din reclama digitala ale
ziarelor au crescut doar cu aproximativ 1%, fata de anul trecut, iar aceasta
crestere este sub nivelul scaderii inregistrate in presa scrisa. Daca analizam
veniturile din publicitate ale unor ziare de prim rang din SUA vom constata
scaderi intre 2% si 7% in trimestrul 1
din 2012, fata de trimestrul similar al anului trecut.
Se pare ca multe companii incep sa aiba retineri in
alocarea unor bugete importante pentru reclama in presa online si pe diverse
site-uri.
Un prim motiv este acela ca numarul de accesari a
unei reclame in mediul electronic poate fi relativ usor cuantificat si
rapoartele arata ca de multe ori internautii experimentati care citesc o publicatie
electronic nu acorda nicio importanta reclamelor. Al doilea este acela ca numarul publicatiilor online a avut o
crestere exploziva in ultimii 2-3 ani. Excesul de spatii de publicitate in
mediul online, cresterea numarului de licitatii de reclama, in cadrul carora
publicitatea este vanduta la preturi modice si criza economica din care America
nu a iesit complet au contribuit la stagnarea zonei de online advertising. Un
alt aspect important este acela ca au aparut platforme electronice care permit
cumparatorilor sa liciteze si sa achizitioneze spatii de reclama la preturi
foarte reduse. Fenomenul ii invata insa pe cumparatori sa se astepte la preturi
mici de reclama.
Nu trebuie negligata nici importanta principalelor motoare de cautare. Google, prin facilitatile de promovare pe care le
ofera, incepe sa castige o cota de piata tot mai mare pe segmentul publicitatii online.
Cand a inceput criza imobiliara in America aproape toti
romanii credeau ca acesta nu va avea nici un efect in Romania, dar cei care au
crezut acest lucru s-au inselat amarnic. Credem ca webmasterii romani trebuie
sa se gandeasca foarte bine la viitor si sa isi refaca planurile referitoare la
publicitatea din venituri online. Ca si in America, si in Romania este o
explozie de site-uri noi, de buna calitate, care sunt urmaresc sa castige bani
din publicitate online, ceea ce va face ca si in Romania preturile la
publicitatea pe web sa scada.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu